Falsafah Pendidikan Kebangsaan memainkan peranan yang penting untuk mencapai matlamat pendidikan negara. Usaha ini harus dilaksanakan oleh semua pihak termasuk golongan guru, kerajaan mahupun pelajar. terdapat beberapa cabang falsafah yang perlu diamati dalam pembentukan FPK ini.
Metafizik.
- Bersifat realiti.
- Melampaui hal fizikal dan kebendaan.
- Persoalan-persoalan jauh melampaui yang boleh dijawab dengan merujuk kepada kaedah saintifik.
- Bersifat spekulatif
- Berfokus pada isu seperti hubungan sebab-akibat.
- fikiran tentang matlamat pendidikan dan pemilihan kandungan.
- mengemukakan soalan seperti adakah suatu bahan ilmu sejagat untuk dipelajari?
Epistemologi.
- Berkaitan dengan sifat semula jadi ilmu.
- Memberi rasional untuk memilih bahan yang layak untuk diajarkan dan dipelahari.
- Cara maklumat harus diajarkan
- FPK-usaha berterusan iaitu ilmu sentiasa berubah dan tiada ilmu yang mutlak.
- Penyesuaian mengikut peredaran zaman - teknologi
- Penekanan kepada pembelajaran sepanjang hayat.
- Isunya adalah sama ada pengetahuan datang daripada wahyu, kuasa, intuisi, pancaindera atau daripada penakkulan atau eksperimen.
- Membantu penyelesaian masalah.
Aksiologi.
- Berkaitan dengan nilai seperti etika dan agama.
- Fokus kepada pembinaan insan.
- Penekanan kepada pembangunan sahsiah.
- Sifat kelakuan yang betul.
- Kepentingan pengajaran agama dan moral.
Logik.
- Sains tentang pemikiran tepat dan berkaitan hubungan antara idea dengan prosedur.
- Keperluan prosedur yang betul.
- Membantu berkomunikasi dengan lebih baik.
- Logik deduktif- umum kepada khusus
- Logik Induktif- khusus kepada umum.
- Pemupukan potensi diri.
Analisis kepada elemen-elemen FPK
Elemen-elemen FPK
|
Implikasi
|
Pendidikan suatu usaha berterusan
|
§ Pendidikan adalah suatu proses pemerolehan dan pemindahan ilmu, kemahiran dan nilai murni,
§ Proses pemerolehan dan pemindahan berlangsung secara berterusan bermula dari kecil sehingga ke akhir hayat,
§ Pendidikan awal kanak-kanak amat penting untuk membentuk asas sahsiah kanak-kanak yang berada dalam lingkungan umur antara satu hingga enam tahun,
§ Sahsiah yang dibentuk akan terus berkembang sepanjang tempoh persekolahan,
§ Setelah tamat persekolahan, setiap individu masih terus meningkatkan ilmu, kemahiran dan akhlak mereka,
§ Proses pendidikan yang berterusan bagi membantu individu menyesuaikan diri dengan pelbagai perubahan.
|
Perkembangan potensi individu
|
§ Setiap individu telah diberkati Tuhan dengan bakat dan potensi dan kebolehan yang mungkin terpendam,
§ Bakat, potensi dan kebolehan akan terjelma melalui interaksi sosial dengan orang lain dan alam sekeliling,
§ Pendidikan seharusny memberi peluang individu unbtuk berkembang bakat, potensi dan kebolehan mereka.
|
Perkembangan individu secara menyeluruh dan bersepadu
|
§ Bakat, potensi dan kebolehan tidak boleh dikembangkan secara berasingan, sebaliknya dihubungkait atau diselaraskan bagi mengelakkan pertentangan antara satu sama lain,
§ Perkembangan dan peningkatan seelok-eloknya merangkumi empat aspek, iaitu intelek, rohani, emosi dan jasmani.
|
Insan yang seimbang dan harmonis
|
§ Amat penting bagi individu memiliki ilmu(intelek), sahsiah yang baik(emosi), percaya kepada Tuhan serta mempunyai akhlak yang baik(rohani) dan kesihatan diri yang baik(jasmani)
§ Keseimbangan antara keempat-empat aspek di atas akan menghasilkan individu yang mampu hidup secara harmonis dengan diri dan orang lain,
§ Individu sedemikian memiliki ketahanan untuk menghadapi segala cabaran hidup serta sanggup berhadapan dengan apa jua masalah yang timbul.
|
Unsur intelek
|
§ Mempunyai kemahiran asa 3M: membaca, menulis dan mengira,
§ Sering berusaha untuk memperoleh dan mengembang ilmu yang benar,
§ Berkemahiran untuk berfikir secara kreatif, kritikal dan reflektif,
§ Sanggup untuk berkongsi ilmu dengan orang lain dan persekitaran(menyebarluaskan ilmu)
|
Unsur rohani
|
§ Menyedari dan percaya kepada Tuhan,
§ Bersyukur dengan pemberian Tuhan,
§ Berakhlak mulia dan berpegang kepada nilai-nilai murni.
|
Unsur emosi
|
§ Mempunyai emosi yang matang dan stabil,
§ Memiliki dan memupuk perasaan kasih sayang,
§ Mempunyai sifat kekitaan dan perpaduan.
|
Unsur jasmani
|
§ Menyedari tentang kepentingan kesihatan fizikal,
§ Mengembangkan bakat dan kemahiran teknikal, manipulatif dan sosial,
§ Menggunakan kemahiran kecergasan fizikal untuk memanfaatkan masyarakat.
|
Kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
|
§ Mengakui tentang kewujudan Tuhan,
§ Mengakui Tuhan sebagai Pencipta manusia dan alam,
§ Menyedari bahawa hukum dan fenomena alam merupakan peraturan yang ditetapkan oleh Tuhan,
§ Menyedari bahawa individu bertanggungjawab sepenuhnya ke atas segala perbuatan dan tindakannya,
§ Mengamalkan segala ajaran agama yang dianuti
|
Rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan
|
§ Cintai ilmu pengetahuan
§ Berusaha memupuk budaya ilmu dan budaya membaca,
§ Mempunyai fikiran yang luas dan terbuka
|
Rakyat Malaysia yang berketerampilan
|
§ Mempunyai kecekapan dan kompetensi diri,
§ Berkebolehan untuk menjalankan tugas dengan semprna,
§ Berpandangan jaun dan berinisiatif,
§ Memupuk pembawaan diri yang baik
|
Rakyat Malaysia yang berakhlak mulia
|
§ Mempunyai perwatakan diri yang baik,
§ Berpegang kepada nilai-nilai murni dan moral sebagai prinsip hidup.
|
Rakyat Malaysia yang bertanggungjawab
|
§ Boleh dipercayai
§ Menyedari bahawa setiap tugas dan tanggungjawab merupakan amanah dan harus dilaksanakan dengan baik
§ Menjalankan tugas dengan amanah, bersih dan cekap,
§ Mematuhi peraturan dan undang-undang negara,
§ Berusaha untuk meningkatkan diri, keluarga, masyrakat, agama, bangsa dan negara.
|
Rakyat Malaysia yang berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
|
§ Berfikiran waras dan berjiwa tenang,
§ Mempunyai daya ketahanan yang kuat untuk menghadapi cabaran hidup.
|
Rakyat Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyrakat dan negara
|
§ Berusaha untuk memupuk perpaduan rakyat melalui sifat toleransi, bertimbang rasa, kekitaan, hormat-menghormati dan sebagainya,
§ Berusaha untuk memajukan ekonomi negara berdasarkan dasar-dasar yang ditetapkan,
§ Sering mengekalkan kestabilan politik dan keamanan negara,
§ Mematuhi perlembagaan dan peraturan negara,
§ Mempertahankan maruah diri, profesion, agama, bangsa dan negara.
|
Berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
|
§ Mempunyai daya tahan fizikal dan mental yang tinggi,
§ Berkebolehan untuk mengharungi liku-liku hidup
|
Sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara
|
§ Menjadikan Rukunegara sebagai amalan hidup,
§ Memupuk kesefahaman keluarga,
§ Mematuhi norma masyarakat,
§ Cintakan negara.
|
No comments:
Post a Comment