Thursday 16 May 2013

TEORI PEMBELAJARAN DAN BAGAIMANA KANAK-KANAK BERFIKIR DAN BELAJAR STRATEGI PENGAJARAN YANG SESUAI.

Behaviorisme / Kelakuan

  • Berdasarkan teori tindakbalas terhadap stimulus
  • Menggunakan strategi latihan berulang-ulang
  • Memberi ganjaran dan hukuman
  • Kelebihan - pengukuhan sehingga mendapat kelakuan yang diingini.
  • Kelemahan - tiada atau sedikit pemahaman
  • harus memberi latihan yang bermakna
Development / Perkembangan
  • melibatkan emosi, fizikal, sosial dan mental (kognitif)
  • melalui elemen perkembangan kognitif, terdapat empat peringkat menurut Jean Piaget iaitu sensori motor, pra operasi, operasi konkrit, dan operasi formal.
  • pra-operasi melibatkan penguasaan bahasa, vokabulari, pengkelasan, kuantiti, set dan nombor, simbol, berinteraksi dengan objek fizikal.
Bagaimana kanak-kanak berfikir dan belajar
    
             Kanak-kanak sudah ada pemahaman sendiri tentang dunia dan alam berdasarkan pengalaman serta pengamatan mereka. Contohnya, mereka mudah mengenal muka, makanan yang digemari seperti ayam goreng, makanan yang tidak digemari seperti sayur-sayuran, menangis apabila basah (kencing dalam lampin) dan sebagainya. Namun, mereka tidak akan sewenangnya menerima informasi baru begitu sahaja tetapi akan membuat intepretasi apa yang dilihat oleh mereka, didengar dan disentuh benda-benda yang telah mereka ketahui. Hal ini bermakna mereka akan menyiasat pengalaman baru dan membina idea sendiri.

            Oleh itu, satu strategi yang sesuai harus dipraktikkan agar mereka boleh mengalami sesi pengajaran yang berkesan. Guru seharusnya memberi cabaran baru dan satu situasi yang belum pernah dialami oelh murid-murid diperingkat ini. Contohnya, murid-murid diajar menggunakan objek dan membenarkan mereka bermain dengan menggunakan pancaindera mereka. Guru juga harus bersifat lebih fleksibal iaitu bijak mencampurkan strategi berlainan seperti memberikan ganjaran kepada mereka yang mencapai atau melebihi tahap maksimum sesuatu tugasan yang ditetapkan dan jika mereka membuat kesilapan dalam tugasan, mereka tidak harus diperlekehkan oleh guru tetapi diperbetulkan kesilapan mereka. Guru juga boleh memupuk semangat berpasukan jika murid diberikan peluang bekerja dalam satu kumpulan seperti menugaskan mereka menghasilkan sesuatu karya dari bahan terpakai secaraberkumpulan. Hal ini akan menambahkan juga nilai toleransi murid selain dapat menjana lebih banyak idea dan gabungan idea mereka memungkinkan mereka menghasilkan sesuatu yang lebih menarik.

No comments:

Post a Comment